۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۵۸۷۳۰۶
مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی:

رسیدن به تمدن نوین اسلامی دور از دسترس نیست | فرامین رهبری از سوی دولت ها اجرا نمی شود

حجت الاسلام ثقفی با انتقاد از لیبرال مسلک ها و سوسیالیست هایی که گمان می کنند انقلاب اسلامی به بن بست رسیده است، تأکید کرد که رسیدن به تمدن نوین اسلامی دور از دسترس نیست.
حجت الاسلام علی ثقفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین گردهمایی نقشه راه انقلاب اسلامی شب گذشته در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه(س) قم برگزار شد.

حجت الاسلام علی ثقفی مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در این همایش با اشاره به این که سه گام باقی مانده تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی سخنی تازه است، اظهار داشت: جا دارد که مجموعه های مختلفی در مورد مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه کار جدی داشته باشند.

وی افزود: اگر شخصی به این نگاه مسلط شود متوجه می‌ شود که خود رهبری معظم نیز در همین چارچوب سخنان خود را تحلیل می‌ کنند به همین دلیل مسأله بسیار گسترده است و موضوع هم یعنی سه گام باقی مانده مطالب بسیار زیادی دارد که باید مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد.

حجت الاسلام ثقفی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز باید بحث خود را پیگیری کنیم، فشارهایی از بیرون و همچنین مسائلی از درون در ارتباط با انقلاب اسلامی وضعیت خاصی را ایجاد کرده است که این وضعیت آثاری نیز داشته است.

وی با بیان این که امروز برخی نسبت به اصل اهداف انقلاب اسلامی تردید کرده اند، خاطرنشان کرد: برخی به خاطر نرسیدن به بعضی از آرمان ها معترض شده و دنبال مقصر می‌ گردند و معمولا هرکسی دیگری را مقصر می‌ دانند و بحث دیگر آن که برخی اعتراضات هدایت شده یا از روی غفلت به سمت رهبر جهت گیری می‌ شود.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی اضافه کرد: در سال گذشته بحثی که این جا داشتیم این بود که مجموعه خواص و نخبگان دچار یک غفلت تاریخی 26 ساله شده اند، یعنی از زمانی که رهبری به آن چه که انقلاب در آن قرار دارد تا سال گذشته به آن اشاره کردند توجه چندانی صورت نگرفته است.

وی ابراز داشت: برخی تحلیل ها در ارتباط با دوران بعد از جنگ باید توجه شود که مشکلات از کجا شروع شده و هرکس چه سهمی داشته است، رهبر معظم انقلاب از همان اوایل توجه دادند که امروز میدان مبارزه و تلاش کجاست و مردم باید در کدام مرحله متمرکز شوند؛ آن جهت گیری رهبری در سال 70 مورد توجه واقع نشد، از این رو ایشان می‌ توانند از خواص و نخبگان مطالبه داشته باشند.

حجت الاسلام ثقفی با بیان این که خواص و نخبگان همیشه به یک حرف کلیدی توجه ندارند، خاطرنشان کرد: باید بدانیم رهبری به وظیفه خود که راهنمایی است عمل کرده اند پس باید ببینیم چه مشکلاتی به وجود آمد و خواص چگونه عملکردی داشتند که رهبر معظم انقلاب سال گذشته فرمودند ما هنوز در مرحله دولت اسلامی مانده ایم.

وی تأکید کرد: خواص باید در آن مقطع به نشانی های غلط و اشتباه توجه می‌ کردند که نمونه آن دوران سازندگی بود؛ آنها  باید تفاوت بین حمایت های اصولی رهبری از کارگزاران با نقشه راه ایشان می‌ فهمیدند دقیقا همان چیزی که امروز نیز به درستی فهمیده نمی شود.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم در آسیب شناسی وضع پیش آمده بحث کنیم، در حقیت ملازمت با رهبری باید از سوی خواص و نخبگان شکل می‌ گرفت که این اتفاق نیافتاد؛ سه جریان ملازمان، متقدمان و متأخران نیز در این جا به خوبی دیده می‌ شود.

وی با بیان این که پس از مشخص شدن میدان انقلاب اسلامی متأخران همپای رهبری حرکت نکردند، یادآور شد: این جریان محترم است ولی حال دویدن به سمت اهداف را ندارد و اگر انقلاب پیش نرفت این ها همراهی نکردند تا دیگران نیز با آنها همراهی کنند.

حجت الاسلام ثقفی اضافه کرد: ما خطاب به این جریان عرض می‌ کنیم که شما پیران مجرب اگر خسته نیستید، می‌ توانید جوانان را راهنمایی کنید ولی بدانید موتور پیش برنده انقلاب جوانان هستند؛ شما دیگر توان کشش واگن های انقلاب اسلامی را ندارید چون امروز نسل جوان یا نسل گهواره ای امام راحل آماده فتح خرمشهرها هستند.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی با حرکت نسل جوان در مرحله اول آغاز شد، اظهار کرد: 26 سال گذشت تا امروز دوباره رهبر به این جوانان فرمودند ما در مرحله دولت مانده ایم، بنابراین در این حال این جوان است که می‌ تواند به کمک بیاید؛ جای امیدواری زیاد است ولی کارهای زیادی لازم است چراکه جریان های متأخران هنوز هم هستند که هرچه با آنها صحبت می کنید متوجه نظرات رهبری نمی شوند.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی خاطرنشان ساخت: گروه دومی که از کاروانی که می‌ خواهد از دولت اسلامی به تمدن اسلامی برسد گروه متقدمان است؛ این ها می‌ گویند بیش از کارهایی که صورت گرفته نمی شود کاری انجام بداد و به عبارت دیگر از فتح خرمشهر ها مأیوس هستند همچنانکه در آن دوران جنگ می‌ گفتند قسمت هایی که عراق از ما گرفته نمی توانیم پس بگیریم و فقط باید تلاش کنیم قسمت های جدیدی را از دست ندهیم.

وی با اشاره به بیان متقدمان در مورد عصر غیبت یادآور شد: آنها می‌ گویند در چنین دورانی بیش از این نمی توانیم داشته باشیم؛ ما به آنها جواب می‌ دهیم که شما در کناری باشید ولی بدانید در همین عصر سلطه استکبار، این مردم دو معجزه انقلاب اسلامی و تأسیس نظام اسلامی را به چشم دیده اند.

حجت الاسلام ثقفی ابراز داشت: عده ای در مورد دو مرحله اول یعنی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی هم این مطلب را می‌ گویند که ساده به دست آمد؛ بله برای افرادی که در میدان نبودند کار سختی نبود، سخت نیست ولی برای کسانی که در وسط میدان بودند خیلی سخت بود تا جایی که همگی به ناامیدی و یأس رسیده بودند.

وی خاطرنشان کرد: شهید بهشتی که فردی متفکر بود در سال 56 اعتقاد داشت که اگر تمام تلاش خود را به کار بگیریم می‌ توانیم بیست سال بعد انقلاب کنیم و همراه شدن بیش از 98 درصد حاضران برای رأی به انقلاب اسلامی یک تأسیس بنا توسط جمهور مردم برای تأسیس نظام اسلامی حقیقتا حرف کوچکی نبود.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی تأکید کرد: در 10 سال اول انقلاب، کشور به دست چپ های خداپرست بود که تا بعدها جلوه آن تفکر دولتی افراطی در کشور می‌ بینید که امام راحل به شدت با این تفکر مقابله می‌ کند.

وی با اشاره به جریان لیبرالی متکی به غرب در انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این ها معتقد بودند که باید رابطه معقول و محترمانه با غرب داشته باشیم و با نظام های قوی غربی مرتبط باشیم، بنابراین انقلاب اسلامی سخت بود، نظام اسلامی سخت تر بود و دولت اسلامی از آن دو نیز سخت تر است.

حجت الاسلام ثقفی تصریح کرد: جریان دوم یعنی متقدمان کسانی بودند که می‌ گفتند باید برای پیشرفت سریع به سمت غرب میانبر بزنیم، این افراد هنوز هم هستند که برای رسیدن زودتر به اهداف غرب جو می‌ شوند که از مشروطه این جریان شروع شده و بعد از انقلاب نیز این ها کسانی هستند که با چرخش 180 درجه از سوسیالیست به سمت لیبرالیسم چرخیدند.

وی ادامه داد: با توجه به این که مردم که الگوهای مدرنیته سکولار و غربی را قبول نداشتند سعی کردند که الگوهای مدرنیته اسلامی را به خورد ما بدهند، نمونه آن برجام زدگی در سیاست خارجی، اشراف زدگی در سیاست داخلی، سرمایه داری در اقتصاد و ابتذال زدگی در فرهنگ بود.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با بیان این که در سه دوره سازندگی، اصلاحات و اعتدال ازخط قرمزها عبور شد و با غربی ها ارتباط تنگاتنگ برقرار شد، خاطرنشان ساخت: کسانی که احتمالا غیرتمند هستند ولی صادقانه مسیر پیشرفت را در غرب می‌ دیدند ببینند آمریکا و اتحادیه اروپا چطور ما را در حالت تحقیر و تعقیب قرار داده است.

وی اضافه کرد: شمایی که در راه ارتباط با غرب نتیجه نگرفتید برگردید و به مسیر انقلابی بودن فکر کنید، البته ما کاری به دو تابعیتی ها، وابسته ها و افرادی که فرزندان و خانواده هایشان در غرب و آمریکا هستند کاری نداریم.

حجت الاسلام ثقفی با اشاره به انقلابیونی که به دلیل ضعف مبانی عقیدتی دچار کسالت شتاب زدگی شده اند، گفت: این ها در میانه دهه هشتاد روی کار آمدند؛ کسانی که پرچم دولت اسلامی را از رهبری گرفتند و تنها دو سال نگاه داشتند و در بیابان بی آب و علف رها کردند، این ها تازه به چرخش های ایددئولوژی غرب جویان سنتی دهه هفتاد رسیده اند.

وی ادامه داد: این ها به شدت دچار تغییر اندیشه شده اند، امام زمان این ها اهل جنگ نیست و فقط از صلح حرف می‌ زند؛ آنها تصریح کردند که در هنگام ظهور خون ریزی وجود ندارد که این امام زمان توهمی نهایتا با پاپ دست خواهد داد.

مسؤول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با بیان این که تمام این دولت ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، ابراز داشت: این مجموعه کسانی که نسبت به جریان های عقب افتاده یا پیش گیری بر انقلاب معتقدند که دیگر شعارهای انقلاب رنگ و بویی ندارد و نمی شود از آرمان ها حرف زد در نهایت می‌ گویند ما پیر و فرسوده شده ایم و دیگر کاری نمی شود کرد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی و حرف آن هیچ گاه فرسوده نیست، ابراز داشت: حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بسته بندی است که هنوز باز نشده است، فرسودگی برای انقلاب نیست بلکه برای روش هایی است که برای اداره کشور به کار رفته است و ما نمونه های فراوانی در کشور داریم که مسیر برای رفتن به سمت تمدن نوین اسلامی هموارتر از گذشته شده است./1330/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات